De generelle rammer herunder gør sig gældende inden for de rammeområder, hvor det pågældende emne er aktuelt, og der ikke er fastsat andet i den specifikke ramme.
Således supplerer nedenstående generelle rammer de specifikke rammer for de enkelte områder. Nye lokalplaner skal overholde rammerne for det pågældende område, men behøver ikke at udnytte rammernes muligheder fuldt ud.
Find rammer for de enkelte områder her.
Antenner:
For individuelle parabolantenner gælder følgende:
- Generelt skal det tilstræbes, at paraboler opsættes så diskret som muligt under hensyntagen til modtagerforholdene.
- Der må på hver ejendom placeres én parabol på maksimalt 1 meter i diameter, når den placeres således, at overkant ikke overstiger mere end 2,5 meter fra terræn, og parabolen ikke placeres tættere skel end 2,5 meter.
- Eventuelt flere paraboler, eller paraboler placeret højere end angivet i punkt 2 eller tættere på skel end angivet i punkt 2 kræver bygningsmyndighedernes særlige tilladelse i hvert enkelt tilfælde, hvorved bygningsmyndigheden kan fastsætte bestemmelser om parabolens placering.
- Paraboler over 1 meter i diameter skal i henhold til Bygningsreglementet, kapitel 1, 7, stk. 1, nr. 6, søges som en anmeldelsessag. Bygningsmyndigheden kan i tilladelsen fastsætte bestemmelser om parabolens placering.
Master:
For opstilling af antennemaster gælder at:
-
Nye master kun må opstilles, hvis det kan dokumenteres, at det ikke kan lade sig gøre at opnå tilfredsstillende dækning ved at udnytte eksisterende master og bygninger.
Endvidere gælder "Retningslinjer for digital infrastruktur".
Retningslinjerne blev godkendt af TFU den 11. maj 1998 og er senest revideret i 2008 (i forbindelse med bygningsreglementet 2008).
Hvis Solrød Kommune modtager en klage eller en ansøgning om individuelle paraboler, vil sagerne blive behandlet i overensstemmelse med disse retningslinjer.
Kommunernes primære målsætninger er at sikre en politik og administration på masteområdet, der skaber de bedst mulige rammer for at sikre en god mobildækning for borgere og erhvervsliv. Samtidig har kommunerne en målsætning om,i administrationen på området, i videst muligt omfang at beskytte landskabs-og kulturhistorie vædierne
De 17 kommuner i region Hovedstaden og region Sjælland har udarbejdet et sæt af fælles retningslinjer, med det formål at give en ensartet standard for sagsbehandlingen i forbindelse med at etablere bedre mobil- og bredbåndsdækning.
Ved planlægning for ny bebyggelse til offentlige og/eller erhvervssmæssige formål, skal lokalplanlægningen sikre blandede fysiske rammer med mulighed for flere eller
skiftende formål – både bygninger, lokaler og
udearealer.
Denne ramme er ny i Kommuneplan 2025.
Planstrategi 2023 og Den Grønne Dagsorden har blandt andet fokus på fællesskaber. Det er indarbejdet i kommuneplanen dels ved at sikre mulighed for etablering af bofællesskaber og
fælleshuse/aktivitetshuse.
Derudover har strategien også fokus på fleksible rammer og multifunktionalitet som et redskab til at understøtte fællesskaber, fx ved at sikre blandede fysiske rammer med mulighed for flere eller skiftende formål – både bygninger, lokaler og
udearealer. Det kan fx være at sikre mulighed for
at en vuggestue også kan anvendes til andre formål efter lukketid, fx samlingssted/mødefaciliteter, eller omdannes/ombygges til andre formål,
alt efter den demografiske udvikling.
Lokalplanlægningen skal forhindre etablering af spillehaller med gevinstgivende spilleautomater i Solrød Kommune.
Denne ramme er ny i Kommuneplan 2025.
Byrådet besluttede den 18. juni 2007 den nuværende politik for spillehaller i Solrød Kommune: Ikke flere spillehaller i Solrød Kommune ud over en eksisterende i Solrød Center.
Den 23. april 2012 besluttede Økonomi-, teknik- og miljøudvalget i forbindelse med en ændring af Spilleloven at fastholde kommunens politik om forbud mod spillehaller. Dette betød, at der ved fremtidige ansøgninger, som ikke allerede er omfattet af en lokalplan med forbud mod spillehaller, skal nedlægges et forbud efter Planlovens § 14 med henblik på at udarbejde en ny lokalplan med forbud mod spillehaller.
På baggrund af en konkret ansøgning om etablering af en spillehal i en ejendom besluttede
Byrådet den 30. april 2018 at nedlægge et forbud mod anvendelsen efter Planlovens § 14. Samtidig besluttede Byrådet, at der skulle udarbejdes en ny temalokalplan for hele kommunen med forbud mod spillehaller. Det blev til lokalplan 703.1 om forbud mod spillehaller. Lokalplanen aflyses i takt med at nye lokalplaner udarbejdes, hvori forbuddet skal fremgå.
Det er Spillemyndigheden (SKAT), der udsteder tilladelser til opstilling af gevinstgivende spilleautomater. Ved ansøgning om opstilling af spilleautomater er Solrød Kommune og Politiet høringsparter.
I henhold til Spilleloven (lovbekendtgørelse nr. 1303 af 4. september 2020 med senere ændringer) kan Spillemyndigheden (SKAT) dog give tilladelse til opstilling og drift af op til 3 spilleautomater i en restaurant med alkoholbevilling.
Ved planlægning for nye større boligområder (herunder også omdannelse af områder til boliger) skal der i lokalplanlægningen indarbejdes fællesskabsdannende funktioner, fx i form af mulighed for bofællesskaber, fælleshuse, aktivitetshuse, fælles funktioner, områder eller indretning, der fremmer fællesskaber.
Denne generelle ramme er ny i kommuneplanen på baggrund af Planstrategi 2023 og Den Grønne Dagsorden, som blandt andet fokuserede på "Fællesskaber, der binder sammen".
Fællesskaber kan have mange former og udtryk. I Solrød Kommune har vi mange fællesskaber, der binder os sammen. Byrådet ønsker, at flere bliver en del af et fællesskab, for fællesskaber er en nøgle til sammen at skabe det bedste sted at leve og bo. Byrådet ønsker desuden at have fokus på, hvordan vi kan skabe og videreudvikle gode, aktive fælleskaber og partnerskaber, hvor vi kan hjælpe og tage ansvar for hinanden – og hvor vi kan være sammen om Solrød Kommune.
Derfor skal vi fremadrettet planlægge for rammer, der kan understøtte fællesskaber i nærområdet - eller i et bredere perspektiv.
I forbindelse med lokalplanlægning skal så vidt muligt indtænkes mulighed for etablering af vedvarende energi til en lokal grøn el- og varmeforsyning. Det kan fx være ved at give mulighed for etablering af solcelleanlæg på tage.
Denne generelle ramme er ny i Kommuneplan 2025 og udspringer af kommuneplanens delemne om vedvarende energianlæg (VE) under tema om natur, vand & land og målsætninger og indsatser i Solrød Klimaplan 2050.
I forbindelse med udarbejdelse af nye lokalplaner og større projekter skal der indtænkes lokal afledning af regnvand.
Se også RL 1.2.2 om LAR-anlæg under "Det grønne i byerne" i tema om byer & boliger.
Denne klimatilpasning skal yderligere give merværdi ved, at der indtænkes flere formål og funktioner i klimatilpasningsprojekterne, så der opnås synergi med den øvrige planlægning i kommunen. Herunder også om der kan opnås en forbedring af naturindholdet - se RL 1.2.1 om biodiversitet i byområderne under "Det grønne i byerne" i tema om byer & boliger.
I lokalplanlægningen (nye lokalplaner) skal der desuden indarbejdes afløbskoefficienter for de pågældende områder i overensstemmelse med kommunens spildevandsplan, ligesom bygherre skal udarbejde en vandhåndteringsplan for området.
Denne ramme er opdateret og suppleret med nye bestemmelser (henvisninger til to nye retningslinjer om henholdsvis LAR-anlæg og biodiversitet) i denne kommuneplan.
Indholdet er hentet fra retningslinjer for klimatilpasning under tema om klima og bæredygtighed.
Derudover er retningslinjen suppleret med et nyt krav om at bygherre skal udarbejde en vandhåndteringsplan i forbindelse med ny lokalplanlægning for et område. Dette krav er indført efter Planlovens §§ 13, stk. 3, punkt 2 (om teknisk bistand).
Ved sagsbehandling af planer og projekter skal der foretages en screening for projektets indvirkning på miljøparametre jf. Miljøvurderingsloven, herunder bilag IV-arter.
Man kan ikke placere mini-vindmøller i byzone.
Med hensyn til placering i landzone (landområdet) henvises til retningslinjer for vedvarende energianlæg (VE) og retningslinjer for byggeri og anlæg i landzone, begge under tema om natur, vand & land.
Lokalplaner for områder, for hvilket et landsplandirektiv eller kommuneplanen indeholder retningslinjer for offentlige forsyningsanlæg eller andre anlæg, skal sikre, at disse retningslinjer kan realiseres. Et eksempel herpå er transportkorridoren (udpeget i Fingerplan 2019).
Opkobling til kollektiv trafik bør som udgangspunkt tænkes ind ved planlægning af nye bydele.
Lokalplaner skal generelt indeholde bestemmelser om udformning af opholdsarealer (gælder også erhvervsområder). Herunder også om der kan opnås en forbedring af naturindholdet - se RL 1.2.1 om biodiversitet i byområderne under "Det grønne i byerne" i tema om byer & boliger.
Særligt for centerområder skal lokalplanen indeholde bestemmelser om udformning af opholdsarealer. Hvis lokalplanerne indeholder boliger, skal der tillige være bestemmelser om udformning af friarealer (i et passende omfang) og legepladser.
For tæt-lav boligområder og etageboligområder, skal lokalplanen indeholde bestemmelser om udformning af friarealer (og i et passende omfang), opholdsarealer og legepladser.
Ved etablering af nye boligområder skal der som udgangspunkt etableres mindst 1 sandkasse og bænk (siddemulighed for voksne) + 1 legefunktion pr. 10 nye boliger, medmindre Byrådet fastsætter andet i lokalplanlægningen.
Lokalplaner for åben-lav boligområder skal indeholde bestemmelser om udformning af friarealer (og i et passende omfang).
Generelt for nye, større boligområder skal lokalplanen udlægge et sammenhængende rekreativt grønt fællesareal med offentlig adgang og i et omfang, der er passende ift. områdets størrelse. Arealet er udover private haver og parkeringsarealer, og som udgangspunkt skal arealet minimum udgøre 20 %.
Denne ramme blev opdateret ved revisionen af kommuneplanen i 2021. For nye større boligområder blev tilføjet krav om etablering af større sammenhængende rekreative grønne arealer i et passende omfang (i forhold til områdets størrelse).
Se RL 1.1.3 (om boligområder og grønne friarealer) under retningslinjer for udvikling af byer & boliger.
Derudover er rammen suppleret med henvisning til ny retningslinje om biodiversitet i Kommuneplan 2025.
Der skal inden for hvert enkeltområde og eventuelle veje, der afgrænser området udlægges areal til mindst:
- 1 p-plads pr. 50 m2 erhvervsareal,
- 1 p-plads pr. 25 m2butiksareal eller anden publikumsorienteret funktion med offentlig adgang,
- 1 p-plads pr. bolig ved etageboligbyggeri.
- 2 p-pladser pr. bolig med tæt-lav boligbyggeri.
- 2 p-pladser pr. åben-lav boligbyggeri.
Parkering til offentlige funktioner skal fastsættes særskilt i hvert enkelt lokalplan.
Anlæggelse af parkeringspladser skal være en forudsætning for ibrugtagning af bebyggelsen og skal fremgå af bestemmelserne i lokalplanerne.
I øvrigt skal ladestanderbekendtgørelsen overholdes ift. krav om etablering/forberedelse til el-ladestandere.
Lokalplaner for et område, hvor der placeres støjfølsomme funktioner (som fx boliger og institutioner m.v. samt tilhørende opholdsarealer og rekreative områder) skal sikre, at de vejledende grænseværdier for trafikstøj og ekstern virksomhedsstøj kan overholdes.
Tilsvarende skal lokalplaner for erhvervsområder, centerområder og områder med blandet erhverv og bolig sikre, at vejledende grænseværdier for støj kan overholdes.
Ved lokalplanlægning for nybyggeri skal det fremgå, om der er tilslutningspligt til kollektiv varmeforsyning i overensstemmelse med Solrød Kommunes plan for varmeforsyning.
Lokalplaner skal sikre, at større offentlige trafikanlæg (herunder stier) kan gennemføres.
Se retningslinjer for trafik & mobilitet med tilhørende kort (udpegninger) her.
Desuden skal lokalplaner overholde vejmyndighedens fastsatte vejbyggelinjer og adgangsbegrænsninger.
Der skal sikres mulighed for at etablere trafiksikkerhedsfremmende foranstaltninger på vejene.