Baggrund og formål
Byrådet besluttede i forbindelse med vedtagelsen af budgettet for 2023-2026, at Plejecenter Christians Have skulle udvides. Det er nødvendigt med et nyt plangrundlag for Plejecenter Christians Have, da den planlagte udvidelse ikke kan rummes inden for det gældende plangrundlag.
Natur-, klima- og planudvalget igangsatte i november 2022 udarbejdelsen af et nyt plangrundlag, der skulle muliggøre en udvidelse af Plejecenter Christians Have. Efterfølgende tog Byrådet i december 2022 stilling til forundersøgelser, planlægning og projektering af etape 4 for udvidelse af Plejecenter Christians Have.
Resultat af offentlig høring
Forslag til kommuneplantillæg samt lokalplanforslag for Plejecenter Christians Have har været i offentlig høring i otte uger i perioden 24. august ‐ 19. oktober 2023, begge dage inklusive.
Der blev afholdt borgermøde om lokalplanforslaget den 21. september 2023.
Ved høringsperiodens udløb var indkommet i alt 4 skriftlige bemærkninger og ændringsforslag, som har givet anledning til følgende væsentlige ændringer i kommuneplantillægget:
- Det præciseres i både kommuneplantillæg og lokalplan, at planerne ikke medfører nedrivning af eksisterende bygningsmasse og derfor ikke påvirker flagermus' mulighed for at anvende bygninger som overvintrings- eller sommerresidens.
- Kommuneplantillægget tilføjes et afsnit om støj.
Redegørelse
Området udlægges i lokalplan 402.4 og i det tilførende kommuneplantillæg nr. 8 til offentlig formål i form af plejecenter (døgninstitution) samt til daginstitution og boligbebyggelse. Det muliggør, at der på sigt kan etableres ny bebyggelse i form af en udvidelse af Plejecenter Christians Have samt faciliteter til Solrød Kommunes hjemme- og sygepleje. Dette kommuneplantillæg omfatter den eksisterende kommuneplanramme 402, som fremover vil have de samme anvendelsesmuligheder som hidtil.
Tillægget tillader en bebyggelsesprocent på op til 70 for døgninstitution, mens øvrige anvendelsesmuligheder fastholdes med en maksimal bebyggelsesprocent på op til 40. Bebyggelsesprocenten beregnes for området som helhed. Derudover fastsættes et maksimalt etageantal på 4 for døgninstitutioner, mens øvrige anvendelse tillades i op til 3,5 etager med udnyttet tagetage. Kommuneplantillægget skal sikre, at planlovens krav, om at lokalplanlægningen skal være i overensstemmelse med kommuneplanen, er overholdt.
Natura 2000-områder
EU’s naturbeskyttelsesdirektiver, fuglebeskyttelsesdirektivet og habitatdirektivet pålægger EU's medlemslande at bevare en række arter og naturtyper, som er sjældne, truede eller karakteristiske for EU-landene. Det skal ske ved at udpege særlige områder, hvor disse arter og naturtyper er beskyttede. Habitatområderne og fuglebeskyttelsesområderne udgør tilsammen Natura 2000-områderne.
Det er myndighedens ansvar at sikre sig, at der er tilvejebragt tilstrækkelige oplysninger til at afgøre, om planen kan skade et Natura 2000-område.
Det nærmeste Natura 2000-område, Ølsemagle Strand og Staunings Ø (herunder Jersie Strandpark) ligger ca. 500 m fra lokalplanområdet. Da lokalplanen giver tilladelse til byggeri i en størrelse og højde, som allerede findes i området vurderes det, at planen ikke vil påvirke Natura 2000-området væsentligt. Resultatet af screeningen medfører, at der ikke skal foretages en egentlig Natura 2000 konsekvensvurdering.
Bilag IV-arter
Bilag IV i EU's habitatdirektiv indeholder en liste over udvalgte dyre- og plantearter, som medlemslandene er forpligtet til generelt at beskytte, både inden for og uden for Natura 2000-områderne. Det handler bl.a. om forbud mod ødelæggelse af yngle/rasteområder og mod at forstyrre fugle på reder.
De områder, planforslaget omfatter, består af både bebygget areal samt sø, bælter med træer samt lysåbne områder. Området, som ønskes bebygget består primært af lysåbne områder. Der er inden for området, som ønskes bebygget ikke konstateret arter på habitatdirektivets bilag IV.
Det kan dog ikke udelukkes, at området sporadisk benyttes af flagermus som enten fødesøgningsområde langs eksisterende bebyggelse og ved Sansehaven (som skal bevare sin funktion og udbredelse), eller at bygningerne benyttes som overvintrings- eller sommerresidens for arter af flagermus. Da hverken kommuneplantillæg eller lokalplanen forudsætter nedrivning af eksisterende bebyggelse, vurderes det samlet, at flagermus ikke påvirkes af det planlagte byggeri.
Ligeledes kan det heller ikke udelukkes, at søen, som ligger i lokalplanområdets sydlige ende, er hjemsted for forskellige frøer og tudser. Søen påvirkes dog ikke i forbindelse med opførelsen af nye plejeboliger, da disse ligger i lokalplanområdets nordlige ende.
Støj
Kommuneplanrammen er støjbelastet fra Køge Bugt‐motorvejen. I forbindelse med lokalplanlægningen for området for Plejecenter Christians Have og for boliger i området skal der fastsættes bestemmelser om etablering af støjafskærmning, der sikrer, at støjgrænseværdien for boliger kan overholdes.
Ændringer med dette kommuneplantillæg
Området i dag
Rammeområdet dækker et område med boligbyggeri, daginstitutioner samt døgninstitutioner.
Området består af karré- og rækkehusbebyggelse samt både dag- og døgninstitutioner. Det maksimale etageantal er på 3,5 etager med udnyttet tagetage. Den maksimale bebyggelsesprocent er på 40 for området som helhed.
Området består desuden af naturområder i form af eng og søer. Søerne fungerer samtidig som regnvandsbassin ved kraftige regnskyl. Der er en del krat- og træbevoksning langs kanterne af rammeområdet. Disse fungerer til at skærme større veje samt baneskråningen i områdets østlige grænse.
Området i fremtiden
Området skal fortsat anvendes til de formål, som det hidtil har været muligt. Fremtidige ændringer vil bestå i at tillade byggeri i op til 4 etager og med en maksimal bebyggelsesprocent på 70 ved døgninstitutioner.
Ejendommen er helt eller delvist omfattet af en række andre udpegninger i Solrød Kommuneplan 2021:
- Naturbeskyttelsesområde (eng og søer)
- Område med særlige drikkevandsinteresser
Kommuneplantillægget ændrer ikke ved disse udpegninger.
Miljøvurdering
I henhold til Lov om miljøvurdering af planer, programmer og af konkrete projekter (VVM) jf. lovbekendtgørelse nr. 4 af 3. januar 2023 skal kommunen gennemføre en miljøvurdering, hvis en given plan må antages at kunne få væsentlig indvirkning på miljøet.
Som hovedregel er planer, der fastlægger rammerne for fremtidige anlægstilladelser til projekter, omfattet af lov om miljøvurdering, og disse planer skal derfor “screenes”, dvs. at der skal gennemføres en kort, indledende vurdering af, om der skal gennemføres en egentlig miljøvurdering.
Ud fra “screeningen” beslutter Byrådet, om en plans påvirkning på miljøet har en karakter og et omfang, der kræver, at der skal gennemføres en egentlig miljøvurdering. Forslag til kommuneplantillæg nr. 8 giver mulighed for anvende området til de samme formål som hidtil, dog med udvidede byggemuligheder.
Det er Byrådets vurdering, at der på baggrund af “screeningen” af forslag til lokalplan 402.4 for Plejecenter Christians Have, med tilhørende forslag til kommuneplantillæg nr. 8 ikke skal foretages yderligere miljøvurdering af de to planforslag.
Klagevejledning
Du kan klage over et vedtaget kommuneplantillæg, lige som du kan klage over en lokalplan.
Du kan også klage over en miljøvurdering eller beslutning om, at der ikke skal foretages en miljøvurdering. Dette vil ofte være i forbindelse med at et forslag til kommuneplantillæg er i offentlig høring.